דיקור סיני ואנרגיית החיים
הצ'י הקוסמי הוא מקור הכל.
הוא גם בורא עולם וגם חלק ממנו. כל הקיים ביקום; החי, הצומח,הדומם,התהליכים ,התופעות – עשוי מאותו צ'י קוסמי על ביטוייו השונים.כל דבר בטבע שייך לכל דבר אחר , והרמוניה היא מילת המפתח.
ועל כך מבוססת שיטת דיקור סיני רפואה סינית.
אחד מביטויי הצ'י הקוסמי הוא האנרגיה המאפשרת לנו את החיים- הצ'י אשר בגופנו על פי רפואה סינית.
כוח חיוני זה – ידו בכל ; הוא עוזר להסיע את הדם,נותן כוח לשרירים,מעצים תהליכי ריפוי,מחדד את החושים, תורם למצב הרוח ועוד.
המושג "כוח חיים" – צ'י בסינית , קא במצרית עתיקה וביפנית – קי – ייתכן שמקורו במילה "חי" העברית. בהודית המונח הוא "פראנה" – ייתכן שמקורה "ברא נא" בעברית.
בעת הלידה מקנן בנו הצ'י התורשתי הממוקם האפיק הכליות . צ'י היסוד – הג'ינג – שקבלנו מהורינו והצ'י המולד היואנג שספגנו מהאם בזמן ההריון.
מרגע הלידה ואילך נטען גופנו בצ'י בשני אופנים : דרך הנשימה ובאמצעות המזון כך סוברת רפואה סינית.
הצ'י התורשתי הוא ברובו בכמות נתונה , ויכול רק "להתבזבז". אך על כמות הצ'י הנכנס לגופנו בחיי היום יום- יש לנו עדיין שליטה.
מכאן חשיבותן של הנשימה המודעת והתזונה הנכונה מעידה רפואה סינית.
פירות וירקות טריים , בייחוד אלה שגודלו ללא חומרי הדברה – הם מזון עשיר מאוד בצ'י.גם הנבטים ידועים כבעלי צ'י רב במיוחד.
אכילת אותם צמחים צעירים – הנבטים מומלצת ביותר לאנשים לאחר מחלה ולמבוגרים הזקוקים להרבה צ'י נרכש.כשרמת הצ'י עולה , רמת הבריאות עולה.
צריכת חומרים בעלי אפס צ'י – ממתיקים מלאכותיים,צבעי מאכל וכיוצ' מורידה את מפלס הצ'י בגוף. תוספים העשויים משאריות נפט שייכים לעולם הדומם- החסר את צ'י המזון.
החומרים הללו ,שאריות הנפט , מאריכים את חיי המדף של המוצרים ומקצרים את חיי האדם הצורך אותם.
ההיררכיה בטבע היא זו : הדומם "מזין" את הצומח , והצומח מזין את החי על פי רפואה סינית.
ישנם בעלי חיים הניזונים מן הצומח בלבד,אחרים מן החי וישנם האוכלים גם את זה וגם את זה.אין בעלי חיים הניזונים ישירות מן הדומם.
לכן תרופות המיצרות במעבדות או כל מזון שהוא המיוצר באופן מלאכותי זר לגופנו ומוריד את רמת הצ'י.
גם המינראלים השייכים לעולם הדומם חשובים ככל שיהיו חייבים לעבור דרך ה"תיווך" של הצומח בדרכם לעולם החי.
המינרלים במי הים ,לדוגמה ,הם מינראלים שעברו את התיווך של עולם הצומח באמצעות אצות ים ,דגים ופרות ים – ולכן התאמתם לגוף האדם מושלמת הן ביחסים ביניהם והן בכמויות שלהם והן במגוון שלהם.
מי הים הינם נושא מרתק ומעניין שעליו אפשר להרחיב את הדיבור בפרק אחר רפואה סינית.
ספיגתו של הצ'י מהמזון מתחילה בזמן הלעיסה , מכאן חשיבותה של הלעיסה.הגשת ארוחה סינית על פלטות עם נר דולק לשמירה על חומו של האוכל באה לאפשר אכילה איטית ולעיסה ממושכת, כדי שלא נצטרך למהר מחשש פן האוכל יתקרר על פי רפואה סינית.
עיקר הפרדת הצ'י מהמזון מתבצעת בקיבה ובמעי הדק.הדבר נעשה בעיקר בעזרת הצ'י המולד המשמש כזרז.ממערכת העיכול מועבר הצ'י מהמזון לאפיק הטחול-לבלב.
משם עובר לאפיק הראות,מקום בו הוא נפגש עם הצ'י של הנשימה ויחד הם יוצרים את :"הצ'י האמיתי" הזורפ באפיקים, "הצ'י החיוני",האחראי על הנשימה ופעולת הלב, "הצ'י המגן",המורכב ברובו מ" צ'י המזון"
ומצוי בחלקו החיצוני של הגוף , עליו נאמר :"אם ההשפעות החיצוניות המזיקות מצליחות להתמקם בגוף, זה משום שהצ'י המגן היה בחסר" על פי רפואה סינית.
ה"צ'י המזין " הוא ביטוי טהור של "צ'י המזון".
"צ'י האיברים" -מפעיל נקודתית כל איבר.
"צ'י הדם " – מיקומו בכלי הדם ועוזר לזרימת הדם.
"צ'י היסוד " – החלק הניתן לטעינה – אחראי על גדילה, התבגרות ופוריות.
ישנם אנשים שיאמרו שכל עניין הצ'י "אינו רציני" משום שאיננו מדעי , כלומר אינו מדיד.
"אני מודד משמע אני קיים" ,יאמר המדען ששוכח שהמגנט , שבלעדיו אין קיום לרוב המכשירים האלקטרוניים ,
כונה באירופה לפני מספר דורות "האבן השואבת",בסין "האבן האוהבת" והיה בשימוש רק בידי קוסמים.וכ-2,900 שנה לפני שתורת היחסות נהגתה במערב נוצר בסין המודל שקבע כי "הכל יחסי".היה זה בעזרת הרעיון של היין/יאנג.
מקור:
גדעון רון,"בריאות נוסח סין",הוצאת אסטרולוג,2006 .
Health The Chinese Way DR.Gideon,DR.AC.(China)ND.D.O.