רפואה סינית, הרפואה של ההקשבה חלק ב
נכתב ע"י ד"ר מינה פארן
רפואה סינית-חמש התנועות או חמשת האלמנטים
בכתבה הקודמת התייחסנו למושגים הסמליים YIN–YANG, המבטאים את תנודות האנרגיה - צ'י. ראינו איך הצ'י, מעצם טבעו, אינו יציב. הוא מופיע, עולה, מגיע למקסימום ויורד, כדי לעלות שוב.
ראינו גם את הביטוי הסמלי שניתן במסורת הסינית רפואה סינית לתנועת העלייה והירידה על ידי לוח העץ השחור, עליו ציירו את עליית האנרגיה בצד השמאלי של העיגול, המסמל את המזרח, ואת הירידה בצד הימני של העיגול, המסמל את המערב.
נראה כיצד הרחיבו את המשמעות הסמלית של העיגול, מהאחדות דרך השניים של
ה-YIN-YANG אל האחדות דרך החמש, כפי שהיא נתפשת במושג של חמשת האלמנטים או חמש התנועות כפי שרואה זאת רפואה סינית. הסינים הקדמונים, בגאוניותם, מיקמו על אותו עיגול של עץ את כל מה שמצוי בבריאה כולה, כולל כוכבי הלכת.
כיצד הגיעו אל החמש?
הצד התחתון של העיגול מסמל את הצפון, הצד העליון שממול מסמל את הדרום. כאשר מחברים את שתי הנקודות, מתקבל ציר אנכי בין הצפון והדרום, בין השמים והארץ. הציר האופקי מחבר את המזרח בצד שמאל של העיגול ואת המערב בצד ימין שלו. האנרגיה נעה בהתאם לכיוון השעון. היא עולה מהמזרח, כמו השמש העולה וזורחת במזרח, מגיעה למקסימום של התפשטות בדרום, ויורדת דרך המערב, כמו השמש השוקעת במערב, ומשם ממשיכה ויורדת עד הנקודה הצפונית, המסמלת את הירידה המקסימלית של ה-YANG על פי התבוננות בטבע פותחו שיטות רפואה סינית והתחלת ה-YANG של הופעתו המחודשת.
כשם שהדרום מסמל את חצות היום, כך מסמל הצפון את חצות הלילה. אחרי חצות היום, ובמשך כל שעות אחר הצהריים, הולכת האנרגיה ויורדת. ה-YANG הולך ונעלם, וה-YIN הולך וגדל. מחצות הלילה מתחיל להופיע היום החדש.
ארבעת הכיוונים במרחב קשורים לזמן, לשעות היום ולעונות השנה. הצפון קשור לחורף, המזרח לאביב, הדרום לקיץ והמערב לסתיו. במרכז הצירים בין הצפון והדרום, המזרח והמערב, מתקבלת התנועה החמישית - במרכז. הזמן שלה הוא הרגע.
המרכז הוא מקום הימצאו של האדם, של הצופה בן-החלוף, המתבונן בטבע ובתנועות השמים, בארבעת הכיוונים ובמהלך הזמן. כל הכיוונים יוצאים מתוך נקודת ההתבוננות של האדם שבמרכז. כלומר, המזרח הוא מזרח מנקודת מבטו של האדם המתבונן המצוי במרכז, וכך גם לגבי כל שאר הכיוונים. המרכז הוא המקום של היחיד הפונה אל עבר הריבוי. ממנו יוצאים כל התהליכים של הפיזור והנבדלות, ואליו הם חוזרים ומתכנסים בדרך אל האחדות.
חמש התנועות יוצרות ביחד את המעגל השלם. הן מייצגות את כל האפשרויות הקיימות במרחב, כאנרגיה או כצורה.
ב-Su Wen ("ספר השאלות הפשוטות"), בפרק 5, אנחנו קוראים:
"לקוסמוס יש ארבע עונות וחמש תנועות כדי ליצור את הלידה, הצמיחה, הירידה והסטגנציה, וכדי להוליד את חמש האנרגיות: רוח, חום, לחות, יובש, קור.
"לאדם יש חמישה איברים המולידים את חמש האנרגיות הפנימיות: כעס, שמחה, כפייתיות, עצב, פחד".
המסורת הסינית אף גם על פי רפואה סינית הקדומה ייחסה לכל אחת מהתנועות סמל מבין תופעות הטבע, הממחיש את ייחודה: העץ מסמל את המזרח, האש את הדרום, המתכת את המערב, המים את הצפון, והאדמה מסמלת את המרכז. לכל אחת מהתנועות מיוחס צבע מסוים, טעם, ריח, צליל, איבר, אנרגיה קוסמית, רגש, עונת שנה, איברי חוש, דגן, פרי, ירק וכו'.
להלן נפרט את חמש התנועות ואת המאפיינים של כל אחת מהן. ראוי לציין, שהמושג איבר רפואה סינית הוא רחב הרבה יותר מאשר האיבר האנטומי אליו מתכוונים ברפואה המערבית. האיבר הוא מרכז אנרגטי בעל תפקוד פסיכו- פיזיולוגי. לכל איבר YIN קשור בן זוג YANG, כפי שנפרט בהמשך. המושג הסיני לאיבר YIN הוא ZANG, ואיבר YANG מכונה FU. אלה הם מושגים קשים לתרגום. תרגמו אותם בעברית לאיבר מלא ואיבר חלול על פי רפואה סינית.
העץ
העץ מסמל את איכות התנועה או האנרגיה שמתבטאת במזרח ובשחר. זוהי האיכות של ה-yang הקטן שנולד ובוקע, תנועה העולה מהצפון והולכת אל עבר הדרום דרך המזרח. העץ הוא סמל לתנועה העולה מה-YIN אל עבר ה-YANG. זוהי תנועת הצמיחה של העץ שיוצא מהאדמה והולך אל עבר השמים. יש בתנועה זו מתח של עלייה והתפשטות, מלמטה כלפי מעלה ומבפנים כלפי חוץ. התנועה של העץ דינמית וספירלית. משווים אותה לקרן של איל או לתנועה של קנוקנות גפן המטפס על עץ גדול.
הטבע של העץ פושר על פי רפואה סינית. קור או חום הם מצבים פתולוגיים בשבילו. הצבע האופייני לעץ הוא הצבע הירוק, או הירוק-כחול של הטבע. זהו הצבע הקשור להיווצרות החיים ולהופעתם על פני האדמה. הטעם שלו הוא החמוץ. האנרגיה הקוסמית הקשורה אליו היא הרוח, עונת השנה- האביב.
איבר הגוף הקשור לעץ הוא הכבד ובן זוגו כיס המרה כך גם סוברת רפואה סינית עתיקה. עודף של חום או של קור הם מצב פתולוגי לגבי הכבד וכיס המרה. העץ קשור לראייה. ניתן לראות את האיכות שלו בעיניים ובצפורניים. הנוזל הקשור אליו הוא הדמעות. הוא קשור בגופנו לתנועה הדינמית של הצ'י, לשרירים ולגידים.
הרגש הקשור אליו הוא הכעס על פי רפואה סינית. מחלה של הכבד עלולה להתפרץ בהתקפים של זעם, ולהפך - אדם הכועס תמיד עלול לפגוע בכבד שלו. כעס עצור, שלא ניתנה לו האפשרות להתבטא, עלול לחסום את הכבד ואת כיס המרה ולהופיע בצורה של מחלות פיזיולוגיות. לתפקוד העץ והכבד קשור גם כושר ההתבטאות של האדם, יצירת הקשר עם אנשים אחרים, היכולת לראות ולקבל את האחר.
חום מוגזם של העץ עלול לגרום לעלייה של הדם כלפי מעלה, ולבוא לביטוי בדימומים מהאף, למשל. קור עלול להתבטא באנמיה. חוסר אנרגיה של הכבד עלול לגרום לחוסר דמיון ומעוף אצל האדם.
האש
האש מסמלת את שיא הביטוי של כל מאפייני ה-YANG: האור על פי רפואה סינית, החום והתנועה. היא ממוקמת בדרום המעגל, המקום של ה-YANG הגדול. בדומה לשמש, שהיא הביטוי המושלם של ה-YANG בטבע, גם האש מאירה, מחממת, ממריצה ומקרינה. האש מבטאת את עצמה על ידי כך שהיא מכלה ומתכלה בעצמה. הצבע הקשור אליה הוא האדום, הטעם שלה הוא המר, עונת השנה - הקיץ, האנרגיה הקוסמית היא החום, הרגש הוא השמחה.
האיבר האופייני לאש הוא הלב ובן זוגו המעי הדק. הלב קשור לחוש המישוש וניתן לראות את הביטוי שלו בלשון ובפנים. הנוזל הקשור באש הוא הזיעה.
האדמה
האדמה מסמלת את תנועת המרכז. היא הקרקע או הבסיס של האדם. האדמה היא המקור לצורות, והמקום שבו נקלטים הרשמים מארבע התנועות האחרות. היא מעידה על מצב האיזון או חוסר האיזון של ארבע התנועות שבהיקף. ה-YANG מוחלש אצל האדמה, ה-YIN נמצא בעלייה. הצבע הקשור לאדמה הוא הצהוב, הטעם - המתוק העדין, כמו טעם הדגנים. זהו הטעם המזין והמאזן על פי רפואה סינית.
האיברים הקשורים באדמה הם הטחול והקיבה וכן הלבלב. התפקוד שלה קשור לרקמה השומנית, רקמת החיבור, הפלסמה ומערכת הלימפה. מבין החושים, קשור לאדמה חוש הטעם, וכן המחשבה, הזיכרון ותפישת המופשט. הם קשורים לאדמה ומעידים על תפקודה התקין.
עונת השנה הקשורה לאדמה היא סוף הקיץ, או החודש השלישי של כל עונה. איכות הטחול ניכרת בשפתיים, והנוזל הקשור בה הוא הרוק. מחלה של האדמה עלולה להתבטא בכפייתיות, ובנטייה לחזור על עצמנו כמו בעל חיים שמעלה גרה.
המתכת
המתכת מסמלת את איכות התנועה האופיינית למערב ולשקיעה. במהלך הירידה מתגבשת האנרגיה ומתכנסת, ובאופן הדרגתי לובשת צורה. המקום של המתכת הוא ה-YIN הקטן, YIN של YANG. המתכת נותנת לדברים צורה, ובכך היא מפרידה. החומר שלה קשה, צפוף, מבריק, חד, קר ומדויק. המאפיינים שלה הם קשיחות, הרס, קירור וטיהור. הקשיחות קשורה גם לכושר שיפוט, ליכולת לברור, לשפוט ולבצע גזר דין. המתכת קשורה לדין ולצדק. בסין העתיקה ביצעו גזר דין מוות בסתיו ובערב.
המתכת קשורה לתקופת העוברות, להתהוות של גוף חדש ונבדל כך סוברת רפואה סינית. הצבע הקשור למתכת הוא הלבן, הטעם - החריף, ועונת השנה - הסתיו. התנועה האקלימית האופיינית לסתיו ולמתכת היא היובש. האיברים הקשורים אליה הם הריאות, המעי הגס וכן העור. המתכת קשורה לאף ולחוש הריח. הרגש הקשור הוא עצב, פרידה, תחושה של כישלון. הריאות והמעי הגס ממלאים תפקידים של הפרדה בגוף.
המים
המים הם הסמל לתנועת הצפון וחצות הלילה. הצפון הוא קצה הדרך של הירידה של הצ'י, YIN של YIN, העדר של YANG, אבל גם מקום הולדתו של ה-YANG. הצפון הוא המקור לכל כיווניות, ממנו מתחיל המעגל של הטאי צ'י. המים מצויים על הציר האנכי בקוטב המנוגד לאש.
המים ממלאים ומזינים כל גוף חי וצומח. הם מהווים מסה חסרת צורה, המקבלת את צורת הכלי המכיל אותם. בדאואיזם המים הם סמל לחוכמה. אין להם תשוקה משלהם. הם זורמים עם פני השטח לפי צורת המדרון. הצבע הקשור למים הוא השחור, הטעם – המלוח.
העונה שלהם היא החורף, והאנרגיה הקוסמית היא הקור.
המים קשורים לאוזניים ולחוש השמיעה על פי רפואה סינית . האיברים הקשורים הם הכליות ושלפוחית השתן. המים קשורים לשלד, לעצמות, למוח העצם ולשיער. הנוזל הקשור הוא הרוק, הרגש הוא הפחד. כליות חלשות עלולות לגרום לאדם לפחד תמיד על פי רפואה סינית, ואילו פחד רב עלול לגרום לחולשתן של הכליות.
חמש התנועות שתיארנו קשורות זו לזו ומשפיעות זו על זו. בכל רגע נתון, כל אחת מהן קשורה לארבע האחרות, מושפעת על ידן ומשפיעה עליהן.
בכתבה הבאה נספר על הקשר שבין חמש התנועות ועל יחסי הגומלין ביניהן.
קודם- רפואה סינית, הרפואה של ההקשבה חלק א
קישורים ולונטים - דיקור סיני